Et moderne intranett for bedre bedriftskultur

De fleste bedrifter har et intranett, eller i hvert fall en måte å kommunisere med de ansatte på. Spørsmålet er om det er et intranett de ansatte faktisk bruker, og som er effektivt? Bygger egentlig intranettet en bedre bedriftskultur?


En person iført verneutstyr holder en smarttelefon. Foto.

Innhold

Egen app

Informasjonsflyt i en bedrift 

Hvordan egen app for ansatte bygger god bedriftskultur

1. Del alt som er verdt å feire

2. Involver de ansatte i bedriftens mål og strategier

3. Del det som skjer av sosiale aktiviteter med alle

4. God onboarding av nyansatte

5. Gjør hverdagen enkel for de ansatte

Egen app

Med en egen app for ansatte kan ledelsen dele nyheter og viktig informasjon, i tillegg til å la de ansatte dele fra sin hverdag. Dere får samlet alle skjemaer og digitale verktøy på ett sted, noe som gjør arbeidshverdagen enklere for de ansatte.

Informasjonsflyt i en bedrift 

En gjenganger hos flere bedrifter er at de higer etter bedre informasjonsflyt. De ønsker at alle ansatte skal få med seg viktig informasjon, uavhengig av om de jobber på kontor eller ute i felt. Det er ikke alltid like lett. 

Med en egen app for ansatte blir informasjonsflyten enklere. Ledelsen kan dele viktige nyheter, og sende pushvarsel eller sms for å sikre at alle har lest informasjonen. I tillegg kan hver enkelt ansatt selv velge språk i appen, og dermed sikrer dere at ansatte som ikke har norsk som morsmål forstår informasjonen. 

Som ansatt kan det være lett å gå seg vill i jungelen av ulike skjemaer og dokumenter, og de mange forskjellige digitale verktøyene en bedrift har. Det kan fort bli kaos når de ansatte selv må huske hvor de finner personalhåndboken, eller kontaktinfo til kollegaer, hvordan de fører timer, eller sender inn en avviksmelding. Med App for ansatte kan dere lenke til direkte til alle digitale verktøy, og legge inn alle skjemaer og dokumenter, direkte i appen. 

Hvordan egen app for ansatte bygger god bedriftskultur

1. Del alt som er verdt å feire

Med en egen app blir det enkelt å dele seiere som for eksempel ferdigstilte oppdrag, vellykkede leveranser eller nye kontrakter som er signert. Det viktig å feire alle seiere, og la de ansatte ta del i feiringen. Etterhvert vil kanskje de ansatte selv dele erfaringer og seire fra sin hverdag i appens egen bildefeed. 

2. Involver de ansatte i bedriftens mål og strategier

Alle ansatte bør ha en tydelig forståelse av selskapets langsiktige mål, strategier og fremtidsplaner. Å forstå hva dere jobber mot, hvorfor dere gjør det, og hvordan dere skal komme dit, gir hver enkelt ansatt eierskap. Det vil øke engasjementet, og forhåpentligvis produktiviteten. Alt dette, inkludert nøkkeltall og KPIer bør deles og ligge lett tilgjengelig på bedriftens intranett – en egen app for ansatte gjør det veldig enkelt. 

3. Del det som skjer av sosiale aktiviteter med alle

For å føle seg inkludert på en arbeidsplass må du vite hva som skjer, spesielt når det arrangeres noe sosialt. Legg ut informasjon om ukens trim, eller neste ukes lønningspils. La de ansatte kommentere, trykke liker på innleggene, og la dem gjerne melde seg på direkte ved å trykke på “Jeg kommer!”. 

4. God onboarding av nyansatte

Hver gang dere ansetter en ny person er det en fordel å få dem ombord i skuta så fort som mulig. Ved å ta i bruk appen kan dere sikre en god introduksjon av alle nyansatte. Start med å legge ut en beskjed til alle ansatte om at de har fått en ny kollega. Det er hyggelig for nyansatte å bli ønsket velkommen i appen, også før de har hatt sin første arbeidsdag.  

5. Gjør hverdagen enkel for de ansatte

Ved å samle alt på ett sted er det enklere for de ansatte å fokusere på å gjøre det de er ansatt for, i stedet for å lete etter skjemaer, verktøy osv. Det skaper unødvendig frustrasjon. Med en egen app for ansatte får dere samlet alt på ett sted – på mobilen til hver enkelt ansatt. 

Er du nysgjerrig på hvordan en egen app kan hjelpe deres bedrift? Ta gjerne en titt på webinaret vi hadde i januar 2023, der tre av våre kunder (Eplehuset, Schütz Nordic og IDT Solutions) forteller hvordan de bruker sin app.