Onboarding av nyansatte
Onboarding handler om hvordan en bedrift tar imot, lærer opp og følger opp nyansatte. Det er nyttig å ha en god plan for onboarding. En egen app for ansatte og bedriftens internkommunikasjon kan bidra til å gjøre det enklere å ta imot nye kollegaer.
Hva er onboarding
Kjernen i onboarding er måten en nyansatt blir tatt imot på, hvordan de introduseres til arbeidsplassen og arbeidsoppgaver, og hvordan de følges opp i tiden etter oppstart.
Så, hvorfor er god onboarding viktig? Onboardingen kan være helt essensiell for å få den nyansatte raskt i gang med sine nye arbeidsoppgaver. Jo raskere en nyansatt blir komfortabel med sin rolle, og føler seg godt kjent med bedriften, jo fortere vil personen bli produktiv. Det reduserer kostnader. I tillegg kan en god onboarding redusere turnover (som vil si at ansatte slutter). Når du først har brukt mye ressurser på å ansette den personen du mener er riktig for stillingen, vil du helst ikke at personen slutter igjen etter kort tid.
Hvordan ta imot nyansatte
Som nyansatt på en arbeidsplass er man ofte både nysgjerrig, spent og litt nervøs. Oppstarten kan være overveldende, med mye informasjon, nye mennesker, nye systemer og ikke minst en ny kultur du skal bli kjent med.
Med en egen app for ansatte kan deres bedrift gi medarbeidere en smidig og god start.
Her er ftre tips til onboarding av nyansatte, og slik tar dere i bruk bedriftens egen app for internkommunikasjon:
1. Gi den nyansatte tilgang i god tid før første arbeidsdag
Vi anbefaler at nyansatte får tilgang til bedriftens app for ansatte i god tid før første arbeidsdag, helst samme dag som arbeidskontrakten signeres. Når kontrakten er signert, er interessen for den nye arbeidsplassen skyhøy. Da er det nyttig for både bedriften og den nyansatte at de kan begynne å gjøre seg kjent med en gang. Ofte går det flere måneder fra kontrakten er signert til første arbeidsdag. Ved å ha tilgang til appen, kan den nyansatte forberede seg i sitt eget tempo.
2. Introduser den nyansatte for kollegaene
Vi anbefaler å introdusere den nyansatte i appen, enten gjennom en nyhetsartikkel, eller gjennom at nærmeste leder legger ut noe på bedriftens åpne vegg. Her kan de andre ansatte like, kommentere og sørge for at den nye personen føler seg velkommen.
3. La den nyansatte lære bedriften å kjenne i sitt eget tempo
Gjennom tilgang til appen kan den nyansatte bruke tid på å bli kjent med bedriften gjennom å:
Få et overblikk over selskapets verdier og mål
Få et innblikk i bedriftens kultur, ved å for eksempel følge med på bedriftens interne Instagram
Lære om sin avdeling og oppgaver, og bli litt kjent med navn og ansikter
Enkelt få tak i kontaktinformasjon til sine nye kollegaer
Følge med på den løpende driften i perioden frem til første arbeidsdag. Dette kan gjelde alt fra KPI'er, ferdigstilte oppdrag, nye salg og andre milepæler, til hva slags mat som serveres i kantina og hvem som har hatt bursdag i det siste
Få en oversikt over hvilke andre digitale verktøy som benyttes
Delta aktivt gjennom å like og kommentere nyheter og innlegg