Fem tips som forbedrer bedriftens internkommunikasjon

Internkommunikasjon handler ikke bare om å dele informasjon med bedriftens ansatte på et intranett, men også om å bygge kultur. Ansatte som er godt informert om, og ikke minst involvert i alle deler av bedriften, vil være mer motivert. Her kommer våre tips til å lykkes med internkommunikasjonen.


Fire mennesker prater med hverandre. Illustrasjon.

Hva er internkommunikasjon

La oss starte med det viktigste; Hva er internkommunikasjon? Ofte defineres det som kommunikasjon mellom en bedrifts ledelse og deres ansatte, mellom ansatte og deres ledere og mellom ansatte og ansatte. Mange tenker at internkommunikasjon kun foregår på bedriftens intranett, men egentlig kan vi si at internkommunikasjon i en bedrift er all kommunikasjon som foregår på arbeidsplassen. 

Hva er intranett

Et intranett er et lukket og beskyttet sted på internett som gjerne er satt opp av og for bedrifter. Det er ofte passordbeskyttet, slik at kun ansatte i den enkelte bedrift får tilgang til informasjonen som legges ut der. Det finnes flere leverandører av intranett, men i hovedsak er de fleste laget slik at ledelsen skal kunne dele viktig informasjon og nyheter med sine ansatte. De legger ikke nødvendigvis opp til dialog, og er ofte ikke mobiltilpasset.

Vi mener at vi har bygget det perfekte, moderne intranettet med vår App for ansatte. Der kan du samle all relevant informasjon på ett sted, og åpne for dialog. I tillegg vil alle ansatte enkelt kunne logge seg på direkte fra mobilen. Les mer om vår App for ansatte

Hvordan lykkes med internkommunikasjon

Det å ha en egen app gjør internkommunikasjonen veldig mye enklere.

Her er våre fem tips for å lykkes med internkommunikasjon;

1. Gi alle ansatte samme informasjon til samme tid

Hvis alle ansatte har tilgang til den samme informasjonen til enhver tid kan man unngå dårlig stemning, eller at deler av bedriften føler seg utelatt. Med en egen app for ansatte kan alle ansatte – fra de som jobber i produksjonen, sjåfører, installatører og andre som jobber ute i felt, til de som sitter på kontoret ha tilgang til samme informasjon. Det skaper trygghet og samhold.

Hvis dere har en egen app for de ansatte kan dere i tillegg sende pushvarsel og sms for å sikre at alle får med seg det viktigste.    

2. Involver de ansatte

Å la de ansatte dele erfaringer og opplevelser fra egen arbeidshverdag kan gjøre at de føler seg sett, og at det knyttes tettere bånd mellom ansatte som kanskje ikke ser hverandre hver dag. La dem dele bilder, kommentere på nyheter og legge igjen et likerklikk på det som deles i appen.

3. Pass på at alle forstår det som kommuniseres

Har dere ansatte som ikke har norsk som morsmål? Da er det ekstra viktig å være påpasselig med at alle forstår den informasjonen som deles. Om de i tillegg kan forstå det som ikke er viktig, men kanskje bare gøy, vil det gjøre at de føler seg som en del av arbeidsplassen. Med App for ansatte kan hver enkelt ansatt velge sitt eget språk i appen, og alt innhold oversettes automatisk.


4. Gjør alle dokumenter og skjemaer lett tilgjengelig

Personalhåndbok, ettpunktsleksjoner, rapporteringsskjemaer, forbedringsforslag og bestillingsskjemaer. Mange bedrifter har en hel rekke skjemaer og dokumenter som gjerne lagres på ulike steder, og dermed kan bli vanskelige å finne. Ved å samle alle skjemaer og dokumenter i én app blir det lettere for de ansatte å for eksempel levere avviksmeldinger, eller finne tilbake til personalhåndboken. 

5. Samle alt på ett sted

En bedrift bruker gjerne flere digitale systemer. Det er nesten uunngåelig da det er vanskelig å finne systemer som dekker alle behov. Det kan for eksempel være verktøy for kjørebok, reiseregning, timeregistrering og prosjektstyring. Gjør det enklere for de ansatte ved å samle alle disse verktøyene på ett sted, med en egen app for ansatte.