Hokksund Betong i vekst: – Å opprettholde kvalitet og service er hovedfokus

Å ivareta kulturen samtidig som selskapet vokser er en utfordring. En egen app for de ansatte er en del av løsningen hos Hokksund Betong.


En av fabrikkene til Hokksund Betong. Foto.

På bildet: En av Hokksund Betongs tre fabrikker. Denne i Mjøndalen.

På bildet: Geir Opdahl, daglig leder i Hokksund Betong

I vekst

Hokksund Betong er i sterk vekst. Bare de tre siste årene har omsetningen økt fra 75 til 140 MNOK.

– Kvalitet og service har vært hovedårsakene til selskapets vekst. Å opprettholde denne kulturen samtidig som selskapet vokser er en av våre viktigste oppgaver.

Det sier daglig leder i selskapet, Geir Opdahl. Han har mange konkrete eksempler på hva service og kvalitet betyr for Hokksund Betong.

– Vi er ofte ute på byggeplasser for å ta prøver, og for å se på betongen sammen med kunden. Slik lærer vi oss hvilke resepter kundene våre foretrekker – så vi kan levere akkurat det de ønsker seg.

Punktlighet og presentasjon er også viktig.

– Det handler om å levere til avtalt tid. Å ringe kunden når vi kjører. At bilene er rene, og at de ansatte er presentable. Små ting hver for seg, men som til sammen utgjør en stor forskjell – og som kundene legger merke til.

En ren betongbil på vei inn til fabrikk. Foto.På bildet: En ren betongbil på vei inn til fabrikken i Hokksund.

Å opprettholde den sterke kulturen krever kontinuerlig arbeid, spesielt for en bedrift i rask vekst, som sjeldent får mulighet til å samle alle fysisk.

Kjerneverdiene i Hokksund Betong er kvalitet, service, samarbeid og ærlighet.

– Kulturen skal inn. Dette er hvem vi er, og vi skal være stolte når vi går med HB-logoen, enten det på hjelmen, jakka, bilen eller kaffekoppen.

For å ivareta kulturen satses det langs tre spor: rekruttering, opplæring og kommunikasjon.

– For det første er vi selektive under rekrutteringen. Det hjelper ikke å bare være flink faglig, personlighetstrekk og historikk må samsvare med kjerneverdiene våre.

– Så er det opplæring og kommunikasjon. Og det er her appen vår kommer inn i bildet.

Egen app for ansatte

Med flere lokasjoner og sjåfører som alltid er ute på oppdrag, er det sjeldent mulig å samle alle ansatte fysisk.

– Vi har fire samlinger i året der alle ansatte deltar. Ellers er det ikke mulig å samle alle. Sjåførene er alltid på veien, og blandeoperatørene holder produksjonen i gang.

Å sørge for lik informasjon til alle ansatte er avgjørende.

– Appen er den plassen der alle ansatte er tilstede. Det er her vi i administrasjonen får ut viktig informasjon, og uansett hva man skal foreta seg av jobbting på telefonen, så er appen utgangspunktet.

En iPhone med appen til Hokksund Betong ligger på en betongblokk. Foto.På bildet: Hokksund Betongs app for ansatte

Det er flere app-redaktører i selskapet, som alle har mulighet til å legge ut viktig informasjon og sende meldinger til de ansatte.

Like viktig som den tekniske løsningen, er hvordan det kommuniseres. Hokksund Betong er opptatt av at alle må få med seg det som skjer, uten at det oppstår misforståelser. De fokuserer på å skrive kort og konsist, og holder seg unna lange avhandlinger.

Innholdet som deles i appen kan være alt fra referater fra allmøtene, til dagsaktuelle saker.

– Et konkret eksempel er at vi nå er leverandør for en kunde med storstøp. Da går bilene våre i skytteltrafikk til byggeplassen, og for å unngå kaos samler vi all informasjonen i appen.

– Det er bare noen korte kulepunkter, men det er viktig: Hvor skal vi kjøre inn. Hvor skal vi kjøre ut. Rutiner og spesielle ting å være obs på. Kunden skal se at alle fra Hokksund Betong har kontroll.

Fremover ønsker selskapet å inspirere de ansatte til å dele flere bilder fra sin egen arbeidshverdag i appen.

– Alle har mulighet til å laste opp bilder i appen. Det skal bli vår interne "Instagram". Det er fint for oss som sitter inne å se hva som skjer der ute, pluss at vi får mange blinkskudd til arkivet vårt.

Dronefoto viser en byggeplass med en betongbil. Foto.På bildet: Dronefoto av en byggeplass med støp.

Datterselskap i Vestfold

Hokksund Betong har også et datterselskap i Vestfold, som går under navnet Vestfold Betong .

– I vårt datterselskap har vi nå 7 veldig dyktige mann. De opplever også sterk vekst, og det minner veldig om hvor vi i Hokksund var for noen år siden.

Datterselskapet har sitt eget navn og logo, men målet er å være så like som mulig – både med tanke på systemer som benyttes, kultur og verdier, og profilering.

De har også sitt eget område i appen for ansatte.

– Appen tilpasses automatisk med Vestfolds logo og deres unike innhold. Men mye er felles, og det er en stor styrke for oss å ha én kanal som vi kan nå alle på.

En gruppe personer fra Vestfold Betong står foran en betongbil. Foto.På bildet: Gjengen som utgjør Vestfold Betong.

Satser stort på ny og bærekraftig teknologi

For å være i front i det grønne skiftet har selskapet nettopp gått til innkjøp av tre hybride og tre helelektriske biler.

– Det er en stor investering, og vi gleder oss til å komme i gang med testingen av de nye bilene. Utslippsfrie byggeplasser kommer, og vi skal selvfølgelig være klare for det.

I tillegg til satsingen på elektrisk, gjøres det mye for å bruke den mer tradisjonelle teknologien på en mer klimavennlig måte. De satser blant annet på miljøvennlig sement, et nytt sedimenteringsanlegg for mer miljøvennlig vask av bilene, samt at de har satt fokus på kjøreteknikk.

– Opplæring i og fokus på kjøreteknikk for å bruke mindre diesel er en "no-brainer". Et enkelt tiltak som sparer miljøet, kutter utgifter og samtidig gjør kjøringen tryggere.

Må jobbe med synliggjøring

– Vi gjør veldig mye bra, særlig på miljø. Hokksund Betong er i aller høyeste grad med på det grønne skiftet. Dette må vi bli enda flinkere til å kommunisere ut.

Synliggjøringen av selskapets arbeid skjer både internt og eksternt.

– Internt er appen en viktig kommunikasjonskanal. De ansatte skal vite hva vi gjør, og hvorfor vi gjør det – samt få mulighet til å påvirke.

Eksternt er det selskapets nettsider, PR og den løpende dialogen med kundene som er kanalene.

– Vi har et langsiktig mål om å slippe kundene inn i appen vår. Da får vi en kommunikasjonskanal direkte, i tillegg til at vi kan forenkle og effektivisere ordresystemet. Dette ser vi på sammen med Appfabrikken.

Les mer om Hokksund Betong på deres nettsider.

Alle bilder: Hokksund Betong.

Er dere interessert i app for ansatte?

Ta kontakt med Appfabrikken for en uforpliktende prat.