Omsorg på mobilen - Digitaliserer omsorgen med Tjenesteshopping

Appfabrikken har i samarbeid med Larvik kommune utviklet løsningen "Tjenesteshopping". 

"Da jeg brukte appen fikk jeg tenkt gjennom hva jeg egentlig har behov for å få hjelp til, i stedet for å følge en fast plan hver dag. Jeg så at det var en del ting jeg kunne utføre selv.”
- Kristina Lysebo til Østlands-Posten

Innbyggere med behov for praktisk bistand og helsehjelp har tradisjonelt fått tildelt et visst antall timer med bistand per uke, for så å være prisgitt kommunens timeplan. 

Med appen “Tjenesteshopping” får brukerne kontroll over sin egen hverdag. Tilgjengelig tid blir fordelt automatisk etterhvert som brukerne bestiller, og kommunens ansatte har gjennom egen app alltid oversikt over hvem som skal bistås når. Målet er at brukerne skal få selvbestemmelse, samtidig som kommunens eksisterende rammer overholdes.

"Blir man bedt bort på middag en dag, trenger man ikke middagshjelpen som planlagt. Da er det enkelt å gå inn på appen og avbestille tjenesten."

Gjennom appen kan brukerne selv styre sin tildelte tid, ved å selv “shoppe” de tjenestene de trenger. Appen er tilpasset hver enkelte bruker, slik at behovet og kommunens vedtak avgjør hvilke tjenester man kan shoppe, og hvor mye tid man har disponibelt hver uke.

Konseptet har vært gjennom et vellykket pilotprosjekt, og er nå klart for videreutvikling mot større brukergrupper.

Appen er tilgjengelig for iPhone, iPad og Android, og Appfabrikken er utvikler i samarbeid med Larvik kommune.

Les mer om prosjektet i Østlands-Postens nettavis.

Kom i gang med egen app

Tast inn ditt telefonnummer eller send oss en e-post så tar vi kontakt.


Privatperson     Bedrift