Hvordan lage en app

Her går vi gjennom noen punkter det kan være nyttig å tenke over når man skal starte prosessen frem mot egen app.


En mann sitter foran to PC-skjermer og koder. Foto.

Bedriften din har identifisert et behov, men hvordan går man frem for å få laget en app? Her går vi gjennom noen punkter det kan være nyttig å tenke over når man skal starte prosessen frem mot egen app.

Det første man ofte vil finne ut av er pris. Hva er kostnadsbildet for å få utviklet en egen app? Snakker vi om 100 000 eller 500 000 kr? Dette kan være avgjørende for om app-prosjektet går videre eller blir skrinlagt eller utsatt.

Beskriv hva appen skal gjøre

Desto mer detaljert beskrivelsen av appen er, desto lettere er det for aktuelle apputviklere å komme med en prisantydning.

Ofte kan det være lurt å ta kontakt med en apputvikler på et tidlig stadie for å få en avklaring på hva som er mulig og ikke, samt tips til hva andre bedrifter med liknende behov har gjort tidligere.

Hvis appen skal være intern for ansatte eller kunder er vi i Appfabrikken AS en naturlig samarbeidsparter. Hvis appen er et spill rettet mot folk flest vil et firma som spesialiserer seg på spillutvikling være mer naturlig.

Finn en relevant samarbeidspartner for ditt app-prosjekt og book et møte. Ofte vil dette være nyttig både for å få klarhet i behov og funksjonalitet, samt for å få en fornuftig prisantydning. 

Skal appen utvikles?

Foreta en kost/nytte vurdering av prosjektet.

Er det verdt å bruke 10 000 kr i måneden på bedre internkommunikasjon i bedriften? Er målet å erstatte det interne bedriftsmagasinet, hvor mye sparer man da? Hvordan vil dette hjelpe internbrandingen?

Vil salget øke hvis alle selgerne får oversikt på mobilen over hvordan de ligger an? Vil dette rettferdiggjøre kostnaden?

Hvor mye tid sparer vi på at kundene bestiller varer via app fremfor å ringe inn?

I mange tilfeller vil appen være verdt kostnaden, kanskje til og med spare bedriften for penger. I andre tilfeller er det bedre å la være eller ta en ny runde for å kutte kostnader.

Prioriter - Hva er viktigst?

Når beskrivelsen av appen er på plass og kostnadene begynner å bli avklart er det på tide å stake ut kursen videre.

I de fleste app-prosjekter anbefaler vi å starte med en såkalt MVP. Hva er det som må være på plass for at appen vil være til nytte for brukerne? Start med dette.

En slik minimumsversjon av appen vil være raskere og rimeligere å utvikle. Kunder eller ansatte får tilgang til appen tidligere, og bedriften får verdifull tilbakemelding.

Lanser - Hvordan får vi appen ut til brukerne?

Finn ut hvordan appen best bør markedsføres mot målgruppen. Dersom appen er intern for ansatte eller kunder kan en kampanje på SMS, E-post og Facebook være tilstrekkelig.

Videreutvikle - Hvordan går vi videre med appen?

Etter hvert som tilbakemeldingene på den første minimumsversjonen kommer inn bør kursen videre justeres.

Kanskje er det ikke behov for noen av de dyre funksjonene som var planlagt i fase 2, og kanskje er det helt andre ting som bør prioriteres i stedet. Kanskje appen allerede har løst behovet, og fase 2 bør kuttes ut helt.

En start-med-det-enkleste-først tilnærming vil ofte kunne spare tid og penger, i tillegg til at produktet blir bedre.

Følg med på bruk - Hvordan kan vi øke bruken og nytteverdien av appen?

Hvor mange bruker appen? Hvor ofte? Hvilket innhold er mest populært? Hvordan henger bruk av appen sammen med utsendelse av direktemeldinger?

Innhold kan være like viktig som funksjonalitet. Med en oversikt over de viktigste brukstallene kan innholdet optimaliseres: Målet er å gjøre appen så enkel, oversiktlig og nyttig for brukerne som mulig.

Ta kontakt

Ta kontakt med Appfabrikken for en uforpliktende prat.